Pioneer VSX-919AH-S

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pioneer VSX-919AH-S op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

pkooman 10-01-2011
Geschreven voor: Pioneer VSX-919AH-S

Dit is een erg mooie, degelijke receiver die ook zeer geschikt blijkt voor stereo weergave!

Mijn huidige opstelling is 2.0 (dus zonder sub). Een 7.1 receiver is dus overkill, maar het 'probleem' met 5.1 receivers is dat je dan vaak in de onderklasse zit, met de mindere audio onderdelen.

Daarnaast vind ik de ondersteuning van WMA Pro een meerwaarde.

MACC gedraaid (volautomatisch) en voila: een zeer mooi en helder geluid met een lekkere bas. Alles is naderhand nog bij te stellen als je wilt.

Een receiver loopt qua audio onderdelen misschien wel achter op een versterker, maar de grote troef is natuurlijk de kalibratie + equalizer, waardoor het geluid wel perfect op jouw kamer is afgestemd.
Dat is met een versterker natuurlijk veel moeilijker te realiseren.

Het downmixen van surround formaten naar stereo (geen nep-surround) houdt ook het geluid zeer vol en dynamisch. Eerst had ik mijn mediaspeler via de tulpstekkers aangesloten op een versterker, maar daar ging toch wel detail etc. verloren.

Ik luisterde eerst op twee oude B&W V201 speakers en sinds zaterdag op een paar Klipsch RF 62. Beiden klinken erg goed, de Klipschen wel een stuk voller (logisch, ze zijn veel groter).

De receiver wordt warm, maar het verbruik valt me mee. In mijn 2.0 opstelling gebruikt 'ie 65 watt, ongeacht de bron of volume. Met bi-ampen (moet ik nog even instellen) zal het wellicht ongeveer
verdubbelen.

Ik lees hier en daar een opmerking op het lage volume. Ik merk ook dat ik het volume behoorlijk moet opschroeven (bv. -20db bij films), maar in de MACC gegevens zie ik dat de speakers een correctie van -10db hebben. Dat is nogal wat. Ik moet nog kijken of je die zomaar op 0 kan/mag zetten.

Toch nog wat minpuntjes:
-De afstandsbediening werkt irritant. Als je een aantal minuten niets doet, moet je eerst weer op 'receiver' drukken en dan de handeling die je wilde doen. Behalve volume, dat werkt altijd.
-Je kunt (geloof ik) geen standaard volume per bron instellen, dus je blijft met het volume rommelen wanneer je wisselt tussen bronnen.

beranmuden 04-08-2009
Geschreven voor: Pioneer VSX-919AH-S

Na twee weken van instellen, kan ik nu een degelijk oordeel over deze nieuwe receiver van Pioneer schrijven.

Het is een strakke, in mijn geval, zilvere receiver met een mooi ogend display (beter dan de 819 versie). Er zitten degelijke knoppen op en wordt geleverd met een microfoon voor de MCACC calibratie (automatisch instellen).

MCACC is inderdaad een zeer krachtige calibratie waar je veel tijd in moet steken voor een goed resultaat, dit kan lastig zijn voor geavanceerde opties. Aan te raden is om zelf toch nog handmatige wijzigingen aan te brengen na de calibratie.

De afstandbediening bevat ook veel mogelijkheden om andere apparaten aan te sturen, helaas werkt dit ook iets minder goed dan met mijn vorige. Je blijft vaak schakelen tussen apparaten om bepaalde instellingen te kunnen maken.

Het geluid is vol detail, zeker met films wordt dit snel duidelijk. Voor wat betreft muziek, is de receiver voor mij iets te fel en te scherp qua geluid. Ik had dit niet met mijn vorige Pio, dus ik vermoed dat dit in de 919 zit. Persoonlijk had ik gehoopt op wat meer warmte, helaas is dat in mijn huidige opzet niet aanwezig.

Over warmte gesproken, de receiver kan vrij heet worden, in mijn geval is deze ook nog eens goed ingebouwd, dit komt de ventilatie niet ten goede. Dit kan een aandachtspunt zijn.

Verder heeft de receiver een keur aan opties om in te stellen, ook de liefhebbers van HDMI aansluitingen voor ander apparatuur zullen niet teleurgesteld worden door deze receiver.

Eindoordeel:
Een uitstekende receiver met een hoop opties en een fraai uiterlijk. Goed geschikt voor films, helaas minder voor muziek. De leukste vinding is de afstandbediening die licht geeft in het donker.